Hieronnan jälkeen

On hyvä antaa kehon rauhassa palautua hieronnasta.
Hieronnassa on kiihdytetty verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, joten pidä ne käynnissä. Vältä pitkiä staattisia työasentoja verryttelemällä välillä.  Kevyt, palauttava liikunta kuten kävely ja venyttely tehostavat hieronnan vaikutusta.

Vältä raskaita ja fyysisiä suorituksia hieronnan jälkeen,
koska ne kuormittavat kehoa ja vähentävät hieronnan hyviä vaikutuksia. Keho tarvitsee palautumisaikaa hieronnan jälkeen, siinä missä urheilusuorituksenkin jälkeen.

Aineenvaihdunta on liikkeellä hieronnan jälkeen ja se kannattaa pitää liikkeessä juomalla hierontapäivänä hieman normaalia enemmän.
Näin keho pystyy poistamaan paremmin kuona-aineita. Lihakset myös palautuvat nopeammin hieronnasta, kun niiden nestetasapaino on kunnossa.

Lihakset voivat tuntua hieman kosketusaroilta heti hieronnan jälkeen tai seuraavana päivänä. Tämä on aivan normaalia sillä lihakset reagoivat hieronnan tuottamaan muuttuneeseen tilanteeseen lihaksistossa, arkuus menee ohi  vuorokauden tai kahden kuluessa. Varsinkin jos edellisestä hieronnasta on tovi aikaa tai lihakset ovat kovin tukkoiset.

Joillain migreenipotilailla niskan hieronta saattaa laukaista migreenikohtauksen, jolloin alue kannattaa jättää käsittelemättä tai tehdä erityisen hellävaraisesti. Taipumus on yleensä selvillä, mutta jos hieronta on ihan ensimmäinen, asia selviää vain kokeilemalla.

Hieronnan jälkeen on yleensä kylmä. Varsinkin kylmällä ilmalla on syytä kiinnittää huomiota pukeutumiseen, sillä usein hieronnan jälkeen voi hieman palella ja lihakset ovat myös herkempiä vedolle ja kylmälle ilmalle.